Tehnicile pentru minte-corp ajută în gestionarea perioadelor stresante

(versiunea video a articolului)

Utilizez în profesia mea diferite metode centrate pe resurse individuale și soluții, pe modele cognitive și comportamentale sau hipnoza clinică. Experiența mi-a arătat că uneori se pot aborda eficient problemele complexe prin tehnici simple minte-corp. Și cum situațiile întâlnite în viața curentă sunt adesea provocatoare, astfel de tehnici pot face diferența între satisfacție și disperare.

După ce le-am observat eficacitatea în cazuri diferite întâlnite în activitatea mea zilnică, mi-am propus să vă prezint câteva, care pot fi utile oricui, oricând. Mai ales că nu presupun pregătire sau echipamente ci numai exercițiu susținut. Pe măsură ce veți repeta din nou și din nou rezultatele vor fi mai evidente și persistente.

Photo by Bekir DonmezAcest articol și cele ce vor urma se adresează tuturor celor care se confruntă cu dificultăți în gestionarea sarcinilor curente fie ele familiale, profesionale, sociale sau de altă natură. Pentru că, oricine trece uneori prin momente dificile mai lungi sau trecătoare. Putem fi triști, îngrijorați, dezamăgiți sau pur și simplu nu avem chef de nimic. Sau aproape nimic. Uneori parcă singurul lucru atractiv e să nu faci nimic. Să stai și atât. Alteori nu ne mai găsim locul și orice am încerca nu pare să fie ceea ce avem nevoie atunci sau persoanele cu care în trecut ne întâlneam cu plăcere azi parcă nu ne mai înțeleg deloc.  Și asta e în regulă dacă nu se manifestă pe termen prea lung. De cele mai multe ori putem trece destul de ușor de astfel de momente solicitante. Avem resursele necesare pentru a ne mobiliza și a redescoperi că viața e frumoasă și merită trăită. E poate nevoie de puțină răbdare. Dar nu totdeauna e suficientă răbdarea.

Oricare dintre cele de mai sus pot apărea în viața noastră din când în când. Dar, uneori prezența unei astfel de stări se prelungește. Și poate chiar deveni o companie nedorită și constantă a activităților zilnice. Iar nivelul de disconfort resimțit crește la un moment dat brusc și abrupt, mai ales dacă rutinele noastre sunt modificate semnificativ.

Astfel de dificultăți marchează viața multor persoane în perioadele de izolare socială, când numărul activităților s-a redus, când suntem sedentari și întâlnirile directe cu ceilalți sunt întâmplătoare, inconsistente sau lipsesc, iar contactele cu natura sunt rare sau deloc și chiar și ceea ce continuăm să facem (profesional de exemplu) implică modalități diferite de abordare (lucrul în mediul online) cu care nu suntem familiarizați sau pe care nu îl agreăm (încă) suficient. În plus, viitorul este pierdut în incertitudine iar momentele în care ne reîncărcăm sunt puține și ineficiente.

Vestea bună este că există soluții, iar unele sunt la îndemâna tuturor.

Desigur, nu susțin să nu mergem la un specialist atunci când simțim că nu mai controlăm stările noastre psiho-emoționale și au trecut săptămâni sau luni de când suntem în această situație. Ceea ce sugerez este să încercăm cât mai devreme să reluăm controlul minții și corpului nostru prin exerciții simple pentru minte și corp. Chiar și cei mai conservatori oameni de știință sunt azi de acord că există o legătură puternică între minte și corp. Multe studii au arătat că stresul, ostilitatea, furia, depresia și izolarea socială cresc riscul de boli de inimă și altele. Prin contrast, mulți clinicieni au observat că persoanele optimiste, relaxate și încrezătoare par să treacă prin perioade dificile și suferințe mai bine decât cei care sunt sumbri sau anxioși 1.

Altfel spus dacă asigurăm un tonus emoțional bun acesta va avea efecte pozitive și asupra funcțiilor fiziologice. Reciproca valabilă susține că dacă lucrăm cu corpul nostru pentru a-l mobiliza și antrena eficient vom avea o stare emoțională adecvată. Dar asta știm de la latini în forma „Mens sana in corpore sano!” Nu-i așa?! Iar în viață putem face unele alegeri. Cum ar fi să punem sănătatea fizică și psihică pe primul loc în ierarhia personală. Vă propun o serie de tehnici simple, care nu necesită timp îndelungat, ce pot fi de ajutor în a menține sau a redobândi starea de sănătate și funcționalitate a corpului și minții noastre.

  1. Muehsam, D., Lutgendorf, S., Mills, P.J., Rickhi, B., Chevalier, G., Bat, N., Chopra, D., Gurfein, B., 2017. The embodied mind: A review on functional genomic and neurological correlates of mind-body therapies, Neuroscience & Biobehavioral Reviews 73(165-181), ISSN 0149-7634, https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.12.027.

Click mai sus pentru versiunea video a articolului.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s